Pani Urszula Majcher – Legawiec z Fundacji Wspierania Kultury i Języka Polskiego im. Mikołaja Reja, z Krakowa, przygotowała publikację w której zawarła najnowsze informacje jak i zakres prawny mówiący o powoływaniu oddziałów przygotowawczych w polskiej szkole.
A oto spis treści publikacji
Spis treści
UTWORZENIE ODDZIAŁU PRZYGOTOWAWCZEGO (OP)………………………………………………………………..
- Przyjęcie ucznia do szkoły i kwalifikacja do OP………………………………………………………………….…..
- Kryteria kwalifikacji do OP – komisja kwalifikacyjna…………………………………………………………….
- Liczba uczniów w OP……………………………………………………………………………………………………………….
- Obowiązki dyrektora szkoły – 8 kroków…………………………………………………………………………………
- Pytania i odpowiedzi………………………………………………………………………………………………………………
NAUCZANIE PRZEDMIOTOWE W OP……………………………………………………………………………………………..
- Podstawa programowa w OP – dostosowania……………………………………………………………………….
- Przykładowy tygodniowy wymiar zajęć dla OP w klasie I LO…………………………………………….…..
- Przykładowy podział godzin…………………………………………………………………………………………………..
- Materiały dydaktyczne………………………………………………………………………………………………….……….
- Pomoc nauczyciela z zadaniami asystenta międzykulturowego (AM) – interaktywna mapa
szkół w Krakowie zatrudniających AM…….………………………………………………………………………..……
- Tygodniowy minimalny wymiar obowiązkowych zajęć edukacyjnych…………………………….……
- Pytania i odpowiedzi………………………………………………………………………………………………………….….
NAUCZANIE JĘZYKA POLSKIEGO W OP……………………………………………………………………………..…..…….
- Nauczanie języka polskiego jako obcego/drugiego w OP (JPJO/2)…………………………………..…..
- Podstawa programowa do JPJO/2………………………………………………………………………………………….
- OP funkcjonujące w szkołach w Krakowie – mapa………………………………………………………………..
- Pytania i odpowiedzi……………………………………………………………………………………………………………..
ŚWIADECTWO SZKOLNE CZY ZAŚWIADCZENIE? – INTERPRETACJA PRAWNA……………………………..
- Przyjęcie i kwalifikacja ucznia do OP…………………………………………………………………………………….
- Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie ucznia w OP…………………………………………………………
- Świadectwo szkolne – nie zaświadczenie! ……………………………………………………………………………
Co to jest oddział przygotowawczy (OP)?
Kto tworzy OP?
Jak zorganizować OP?
Dla kogo OP?
W jakich szkołach tworzy się OP?
Czego uczyć w OP?
Jak długo trwa nauka w OP?
Jakimi kryteriami kierować się przy przyjęciu ucznia przybywającego z zagranicy do szkoły?
Czy uczeń przybywający z zagranicy powinien uczyć się języka i kultury kraju pochodzenia?
PRZYKŁADOWY SCENARIUSZ LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO W OP – KLASA PIERWSZA LICEUM
OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO……………………………………………………………………………………………………………
- Cele kształcenia – wymagania ogólne…………………………………………………………………………………..
- Treści nauczania – wymagania szczegółowe…………………………………………………………………….…..
- Metody i formy pracy………………………………………………………………………………………………………….….
- Materiały/środki dydaktyczne………………………………………………………………………………………………
- Przebieg zajęć………………………………………………………………………………………………………………………..
- Proponowana forma kartkówki……………………………………………………………………………………………..
- Ocenianie……………………………………………………………………………………………………………………………….
- Klucz………………………………………………………………………………………………………………………………………
MAPA ASYSTENTURY MIĘDZYKULTUROWEJ W KRAKOWIE
MAPA ODDZIAŁÓW PRZYGOTOWAWCZYCH W KRAKOWIE